• Bezoek Japanse teams een succes

• Rhoonse jeugd ontmoet Japanse jeugd

Het bezoek van de Japanse jeugdteams van Sylphid en Toyohashi was er weer een memorabele. In deze inmiddels ruim 15 jaar bestaande jaarlijkse "interland" met onze jeugd passeerden veel vaste programmapunten de revue maar ook nieuwe zaken: de jeugd van v.v. Rhoon bleek dit jaar zeker niet de onderliggende partij zoals in eerdere edities wel vaak het geval.

De aankomst van de keurig uitgeruste en gedisciplineerde teams van deze Japanse voetbalscholen was voorzien rond half zes op het complex van Rhoon, maar door de files rond Rotterdam deze avondspits bijna een half uur vertraagd. FC Sylphid is al die jaren te gast met een of meer jeugdteams U15, en ook dit jaar was de voetbalschool van FC Central Toyohashi weer van de partij. De teams komen hier via de Holland-Japan Promotie organisatie en spelen gedurende hun verblijf vanuit Lekkerkerk diverse wedstrijden tegen de jeugd van amateurverenigingen en profclubs in de regio. Een slachtoffer heeft dat inmiddels helaas al wel opgeleverd want een speler van FC Sylphid had woensdag in een wedstrijd tegen de jeugd van Sparta zijn pols gebroken die nu met 2 pinnen in het gips gezet is, en hij is dus uitgespeeld. Maar naast sport staat ook kennismaking met de cultuur en het versterken van sociale en vriendschapsbanden hoog in het vaandel, en daar kon hij met wat medicatie tegen de pijn tenminste nog wel aan meedoen.

Na de versnelde warming-up en de gebruikelijke fotosessie voor de hoofdtribune konden de spelers hun kunsten vertonen. Besloten was om twee teams van C (JO15) en B (JO17) van Rhoon gemixed aan te laten treden op beide kunstgrasvelden tegen de Japanse teams, waarbij na 35 minuten spelen en de pauze de Japanse teams van veld zouden wisselen. Zodat alle 4 de selecties tegen elkaar aan konden treden om de krachten te meten en dat gebeurde dan ook.

Het gaat uiteindelijk niet om de knikkers bij dit soort potjes, maar om het spel en het plezier. En dat was er na afloop weer volop. De jongens mengden zich in de kantine om gezamenlijk deze ontmoeting te besluiten met een maaltijd: frites en frikandellen en heerlijke broodjes in overvloed. Onder het eten intussen druk pratend met elkaar en via gebarentaal, steenkoolengels en smartphones communicerend.

En na het eten de speeches van de Japanse en Rhoonse spelers om te bedanken. De captains van de Rhoonse teams in het Engels, dat simultaan werd vertaald in het Japans en andersom. En wederom kreeg Senne de Graaf de handen op elkaar voor zijn speech in het (Google Translate) Japans.

De wederzijdse aandenkens werden in dank aanvaard door iedereen en daarna verzamelden de gasten zich weer om naar hun hotel terug te keren. De Rhoonse jeugd en hun Japanse gasten kunnen met een levenservaring rijker terugkijken op een geslaagde avond, mede dankzij de vele vrijwilligers op het veld, achter de bar en in de keuken die dit alles mogelijk hebben gemaakt. En uiteraard de andere jeugdteams die voor hun training wilden (en konden) uitwijken naar de grasvelden om ruimte te maken. Waarvoor dank want zonder al die medewerking kan zo’n traditie niet zo lang stand houden.

(bijschrift foto: de 4 teams met leiders en arbiters voor de wedstrijd vastgelegd met uiterst rechts de onfortuinlijke speler met gebroken pols)