• Één beeld zegt meer dan 1000 woorden....

• Zomaar een foto van Marian Zwets, ons toegestuurd via trainer René Brussé van de JO11-1. Zomaar?

Het is niet zomaar een foto, maar een hele mooie. En als je de foto goed gaat bekijken en hem opknipt in stukjes, geeft het een mooi beeld van waar onze vereniging voor staat en wat er allemaal speelt binnen en buiten de club.

Opvallend is natuurlijk de fraaie regenboog op het plaatje. De regenboog, heeft naast de symbolische waarde van  “hoop” , vooral ook een folkloristische waarde waarin aan beide einden van de regenboog een pot met goud te vinden zou zijn. Als je bij deze foto een beetje de verbeelding laat spreken zou je links de ene pot met goud terug kunnen vinden bij sportpark Albrandswaard in Poortugaal, waar aannemer van Erk een pot van 2,4 miljoen klaar zou hebben liggen voor de bouw van een nieuw complex voor v.v. Rhoon en WCR ter vervanging van het complex aan de Omloopseweg. En aan de andere kant rechts eindigt de regenboog ongeveer bij het Huis van Albrandswaard waar onze gemeente een pot met 17 miljoen heeft liggen uit  de verkoop van haar Eneco aandelen en waarmee gedeeltelijk een nieuw multi-functioneel complex “op” de Omloopseweg  gerealiseerd zou kunnen worden.

Wat het beeld nog meer laat zien zijn onze buren, de huizen van Essendael. Deze mensen zijn gewend aan onze club, hebben er wellicht wat licht- en geluidsoverlast van maar dat is op de bekende trainings- en wedstrijddagen en dat gaat in goede harmonie met elkaar. Ze genieten van het groen van de beplanting langs het complex en de groene velden – een mooie overgang naar de polders – maar zijn niet allemaal gecharmeerd van het plan dat hier een nieuwe woonwijk bijgebouwd moet gaan worden. Of dit nu het Omloopplan van de Gemeente is (ongeveer de helft bebouwd met 140 woningen en de helft sportcomplex) of het plan van van Erk (240 woningen en volgebouwd, dus alleen maar huizen om op uit te kijken). Uit berichten van de bewoners in ingezonden stukken en op sociale media weten we wel waar hun voorkeur naar uit gaat.

Verder is er vooral ook een bewolkte lucht te zien, donkere wolken boven Sportcomplex de Omloop. En dat zijn dan niet alleen de al jarenlange onzekerheid over onze toekomst daar, maar ook bijvoorbeeld het teruglopen in het aantal vrijwilligers die iets voor de vereniging willen betekenen. De mensen hebben steeds meer vrije tijd maar steeds minder hechting en behoefte aan het verenigingsleven en willen zich daar ook steeds minder voor inzetten helaas. En dan heb je vanaf dit voorjaar ook nog de ontwikkelingen rond het Covid-19 virus, waardoor het complex met alle toernooien en evenementen op slot heeft gezeten. Een abrupt einde van de competitie en weinig kantine-omzet is een enorme financiële schadepost gebleken. En nu we dit nieuwe seizoen een beetje op gang zijn, dreigt andermaal een lock-down als je de berichten en voorspellingen in de media leest en ziet.  We hopen van niet uiteraard maar het hangt wel in de (donkere) lucht.

En last but not least, wat het belangrijkste is op deze foto, is toch wel het team dat er speelt. Want daar doen we het met zijn allen tenslotte voor, de jeugd en volwassenen een zinvolle vrijetijdsbesteding geven, of dit nu prestatief of recreatief is. Afgebeeld is een jeugdteam van de v.v. Rhoon in hun competitie op de zaterdagochtend. Op veld 2, natuurgras, en bij winst al bijna zeker van het kampioenschap in de Zwaluwen Jeugd bekercompetitie. Onder leiding van trainers René Brussé en Richard de Vos een hecht collectief dat met de 10-2 winst op sv Charlois een goede stap maakte hierin. En met nog één wedstrijd en 3 punten voorsprong (en een doelsaldo van plus 9 op de nummer twee  Spartaan ’20) de zege bijna niet kan ontgaan. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

Komende zaterdag 3 oktober volgt de ontknoping om 09:45 in de laatste wedstrijd tegen Rijnmond HS JO11-1 dus kom gerust kijken.