• Koninklijke onderscheiding Rien Heijboer

• “An officer and a gentleman”

Vanmorgen 24 april is ons bestuurslid Technische Zaken verrast met een telefoontje van burgemeester Jolanda de Witte dat hij door de Koning vanwege al zijn maatschappelijke verdiensten is benoemd tot officier in de orde van Oranje Nassau.

Een feestelijke erkenning die onder heel andere omstandigheden kenbaar is gemaakt dan normaal. Dan worden de gedecoreerden met een smoes en in het geheim naar het Gemeentehuis gelokt waar familie en vrienden aanwezig kunnen zijn bij dit feestelijke ritueel, maar vanwege het Coronavirus is het dit jaar “slechts” een telefoontje. Wel is al vastgesteld en toegezegd dat, zodra de gelegenheid zich voordoet, er een datum zal worden gekozen om alsnog een landelijk feestelijk moment te organiseren.

M.P. Heijboer, voor de meeste mensen binnen en buiten de club bekend als Rien of “doc”, is al bijna 30 jaar betrokken als vrijwilliger bij v.v. Rhoon in diverse functies en hoedanigheden. Begonnen met zijn oudste zoon Mathieu bij de jeugd van v.v. Rhoon als leider/trainer en later ook actief met zijn zoons Willem en Maurice binnen de vereniging. Naast leider en coach heeft hij diverse functies en verantwoordelijkheden gehad bij zowel de jeugdafdeling als in het hoofdbestuur voor de senioren. Slechts onderbroken door een paar jaar “sabbatical” toen zijn zoons Willem en Maurice hogere ambities kenden dan de dorpsclub Rhoon, hij hen daar als fanatiek supporter volgde langs de lijn, maar waar ze na deze escapades weer terugkeerden naar de gezelligheid en entourage van de familievereniging die we zijn.

De laatste jaren is hij bestuurslid met de portefeuille technische zaken. Door zijn vele kontakten in de sportwereld heeft hij een uitgebreid netwerk om zijn kennis ten dienste van de club te stellen als er versterking of vervanging nodig is bij technische staf of spelers. Hiervoor is hij, naast de tweewekelijkse bestuursvergaderingen, ook op de trainingsavonden van de selecties actief aanwezig op de club en op zaterdagen volgt hij de wedstrijden uit en thuis.

Hiervan doet hij regelmatig verslag - zijn tweede liefde “reporter” is ontsproten uit zijn jeugd, waar zijn vader in St. Annaland (Tholen – Zeeland) het lokale weekblad redigeerde en produceerde. In vroegere jaren door het filmen van activiteiten en jeugdkampen, later als schrijver van columns en artikelen voor het verenigingsblad “Sportexpresse” alsook voor de lokale media, de website en social media van v.v. Rhoon.

Naast zijn bestuurlijke kwaliteiten is vooral ook zijn adviserende en medische rol binnen de vereniging van groot belang. Diverse spelers, van jong tot oud, zijn door hem hetzij langs de lijn, hetzij in de kleedkamer, op de kantinetafel of anders op zijn spreekuur in het Erasmus geholpen aan allerlei kwetsuren. Hij is daarbij altijd belangeloos voor de club en haar leden te werk gegaan zonder enige pretenties of voorkeur. Voor alle leden en familieleden kon hij wel een gaatje vinden in zijn druk bezette agenda om via advies of ingreep (sport)kwetsuren te genezen. Altijd bescheiden, nooit op de borst kloppend of op de voorgrond, maar gewoon geïnteresseerd in het wel en wee van de patient of de status van de revalidatie.

Daarnaast kan Rien via zijn uitgebreide netwerk in het sport- en voetbalwereldje vaak zaken voor de club regelen: van vrijkaarten voor wedstrijden, spelerstenues voor verlotingen tot demonstratietrainingen en wedstrijden door (ex)-professionele voetballers uit binnen- en buitenland.

Hij is van grote waarde voor onze vereniging en daarom hebben wij hem voorgedragen voor een Koninklijke onderscheiding.

Zeker nog zwaarwegender voor deze indrukwekkende onderscheiding is zijn verdienste voor de medische wetenschap. Samen met een aantal collega’s uit de sport en medische wereld is de voordracht gecompleteerd en ingediend. Er zijn ondersteuningsbrieven geweest vanuit o.a. de KNVB, het NOC/NSF, het Erasmus MC en dit alles heeft zeker bijgedragen tot het succes en honorering van de aanvraag.

Hij is als orthopedisch chirurg min of meer de uitvinder van de medische sport- en blessure wetenschap waarin hij via innovatieve operatietechnieken heel veel (top)sporters opnieuw op hun niveau en sportieve carrière terug heeft weten te brengen. Door zijn toedoen is er ook bij het Erasmus MC een aparte afdeling sportgeneeskunde van de grond gekomen die inmiddels internationale faam geniet. Hij is ruim twee jaar geleden bij het Erasmus gepensioneerd maar nog steeds als sportmedisch adviseur betrokken bij diverse profclubs (o.a. Feyenoord) en ook nog steeds actief in de medische staf van het Nederlands Elftal.

Al die laatste klussen, zoals het afgelaste EK 2020, liggen vanwege de huidige Coronacrisis ook stil, maar we hopen onze “doc” nog vele jaren in goede gezondheid en met positieve spirit op en langs de velden te zien overal,  en zeker ook bij onze voetbalvereniging Rhoon.

Zie ook : https://www.rtvalbrandswaard.com/burgemeester-reikt-dit-jaar-lintjes-uit-per-telefoon/