• Rhoon maakt het zichzelf onnodig lastig, maar speelt zich toch veilig.

• Rhoon heeft zich afgelopen zaterdag veilig gespeeld en kan zich opmaken voor nog een seizoen in de 3e klasse.

In een jaar waar Rhoon sukkelde met blessures heeft Rhoon zich op de één na laatste dag van de competitie veilig gespeeld. De wedstrijd van zaterdag 28 mei tekende het verloop van dit huidige seizoen. Met veel afwezigen trad Rhoon aan tegen de rode lantaarndrager.

Waar Merrelaar en Tibboel van te voren al ontbraken kwam er in de warming up nog eens minder nieuws. Ook Strootman moest de wedstrijd met een kwetsuur aan zijn enkel aan zich voorbij laten gaan.  Drie vaste basiskrachten misten het belangrijke duel in de staart van de 3e klasse.

Toch startte Rhoon de wedstrijd uitstekend en werd er in de eerste minuten gelijk duidelijk dat Rhoon hier moest en zou gaan winnen. De legio aan kansen die Rhoon in de eerste helft kreeg waren inmiddels niet meer op 1 hand te tellen. Met de grootste kansen voor Heijboer, Driesse, Donker, Taylor en van der Schelde. De bal wilde er kennelijk niet in. Mede dankzij uitstekend keeperswerk van de zuiderparkse sluitpost. Tot overmaat van ramp scoorde BZC ook nog de 1-0 met een bekeken schot van buiten de 16 meter. De mannen van Rhoon waren niet alert genoeg na een kort genomen corner. De ruststand was dan ook compleet tegen de verhouding in, maar feit was dat Rhoon met een achterstand aan de thee zat.

Ook na rust was het duidelijk dat Rhoon het betere van het spel had. De ploeg uit Rotterdam kwam niet verder dan een klein speldenprikje die gelukkig voor de Rhoonse defensie net naast ging. Dit was dan ook de enige mogelijkheid van de thuisploeg. Rhoon kwam er bij vlagen goed uit, maar het leer wilde gewoon nog niet tegen de touwen. Nadat Vincent Kroon inmiddels was ingevallen en zijn rentree na behoorlijk wat blessure leed kon maken, was het uiteindelijk Gad Hagos Feshaye die de bal in de 78e minuut binnen schoot. Hij beloonde zijn uitstekende spel met het eerste duwtje in de goede richting voor de Rhoonse mannen.

De ketchup theorie van Ruud van Nistelrooy trad in werking. Rhoon kreeg loon naar werken en in de 81e minuut legde Daan van der Schelde de bal panklaar voor Bart Driesse. Nu wist de Rhoonse spits wel raad met dit buitenkansje en kogelde bal keurig in de bovenhoek. De ontlading was groot bij de verbeten spits. Met zijn welbekende vliegtuig (en zijn shirt uit) werd de goal uitbundig gevierd in de hoek met Rhoonse supporters.

Drie minuten later beKROONde Vincent zijn goede invalbeurt door het leer fantastisch diagonaal in de bovenhoek te deponeren. Met deze bevrijdende 3-1 was het zeker. Rhoon speelt zich veilig na een moeizaam jaar waarin het op één punt na nog de tweede periodetitel miste. In de blessure tijd was het van der Schelde die na een goede actie van Maurice Heijboer nog de 4-1 op het scorebord zette. Dit was dan uiteindelijk ook de terechte uitslag.

Volgende week is het feest op Rhoon en viert de club zijn 75 jarige jubileum. Om 14:30 trapt Rhoon af tegen DJS uit Middelharnis in een wedstrijd waar voor beide eigenlijk niks meer te halen valt. Daarna zal er groot feest zijn met onder andere Lee Towers en het feestteam!

Roy van der Schee

Foto: v.l.n.r. Marco van Wassenaar (voorzitter), Hans Verhart (keeperstrainer), Ronard Venekamp (trainer) en Roy v.d. Schee (assistent-trainer).