• Stand van zaken Jeugdafdeling vv Rhoon

• Het afgelopen seizoen ben ik gestart als Hoofd Jeugd Opleidingen bij de vereniging. De eerste kennismaking was een leuke ervaring. Niet zozeer de invulling van trainers en spelers op hun plekje maar het enthousiasme van veel mensen die bij de club wat willen doen. Ik kijk dan vooral naar het technisch kader om kinderen te leren voetballen.

De eerste ervaring voor de club was de indeling van de 1e teams in de 1e klasse. We hebben kunnen zien en ervaren dat de spelers het niveau aankunnen. Spelers ontwikkelen zich, ons motto is dan ook opleiden van spelers.

De zitting en installatie van de TCJ, technisch commissie jeugd, enkele mensen vanuit de jeugd die de ontwikkeling van jeugdvoetbal verder vorm geven. Vanuit deze groep zijn er diverse projecten gestart en wordt de jeugdafdeling verder ontwikkeld.

We hebben een procedure opgezet om aanname van spelers (van buitenaf) beter te laten verlopen, met ook de introductie van een wachtlijst om geen overvolle teams te creëren. Een duidelijk proces waar het technisch kader bij betrokken is.

Tevens was er de introductie van een hoofdtrainer voor de 08 en de 09, met het ontwikkelen van een speelwijze met voetbal principes voor de onderbouw. En trainers die de O10, O11en de O12 trainen en coachen, zij nemen de desbetreffende leeftijdscategorieën voor hun rekening.

Ook hebben we een hoofdtrainer Jeugd onderbouw aangesteld, hij bewaakt de operationele uitvoering van de opleiding, speelwijze, trainingen en ondersteunt deze groep.

We hebben vanuit de opleiding nog veel met elkaar te doen om de jeugdafdeling weer zichtbaar te maken voor de omgeving.

Na de winterstop zullen we spelers uit elke leeftijdscategorie mee laten trainen (op roulatiebasis) met de opvolgende leeftijdscategorie. Het doel hiervan is inzicht te krijgen over spelers. Uiteindelijk moeten we een nieuwe indeling gaan maken voor het nieuwe seizoen.  Met deze manier van werken kunnen spelers zichzelf in de schijnwerpers zetten en krijgen we sneller een indeling met spelers in de juiste teams.

Voor de vereniging en met name de jeugdafdeling zijn er nog vele werkzaamheden die ertoe bijdragen een fundament te bouwen voor de ontwikkeling van spelers. Vanuit de vereniging en de jeugd willen we een visie voor speelwijze en spelprincipes ontwikkelen om zo de jeugd verder te helpen in hun ontwikkeling als speler met als doel de speler op te leiden voor het eerste.

Walter Hazelebach