• Zet onze club in de schijnwerpers

• Ben je trots op de veerkracht die onze club het afgelopen jaar getoond heeft? Doe dan mee aan de verkiezing Club van het Jaar 2021!  en stem op v.v. Rhoon als Club van het Jaar 2021!

Het is een uitdagend jaar geweest voor alle sportclubs. Maar het verenigingshart klopt als nooit tevoren. Sportclubs lieten zich het afgelopen jaar massaal van hun meest creatieve kant zien. Om extra inkomsten te creëren in een tijd waarin bijna alle activiteiten wegvielen, maar ook om in verbinding te blijven met hun leden en buurt. Daarom verdienen we deze prijs!

Achtergrond van de verkiezing Club van het Jaar
    Nederland telt ruim 50.000 verenigingen en stichtingen, welke samen het grootste sociale netwerk van ons land vormen. Sociale ontmoetingsplaatsen waar mensen samen sporten, muziek maken, acteren, dansen of kunst maken. En waar talent opgeleid wordt. Samen bereik je meer dan alleen en dáárom is verenigen zo belangrijk.

Rabobank is vanaf haar oprichting nauw betrokken bij clubs en verenigingen. Dat komt omdat zij als coöperatie ook een soort vereniging of club is. Daarom heeft Rabobank samen met NOC*NSF, AD.nl, LKCA en Kunstbende het initiatief genomen om het fenomeen verenigen te vieren en te belonen. Dit jaar staat de veerkracht van de clubs centraal. We roepen alle clubs op om hun veerkracht zichtbaar te maken, anderen daarmee te inspireren en de waardering en erkenning te krijgen die ze verdienen.

De verkiezing Club van het Jaar is onderdeel van Rabo ClubSupport. Rabo ClubSupport biedt sport- en cultuurverenigingen kennis, een netwerk en financiële ondersteuning. Om ze sterker te maken, voor nu en in de toekomst.

Stemmen
    Van 19 april tot 24 mei mag er gestemd worden. Dat kan via deze webpagina

Gemeente- en provinciewinnaars

Op 26 mei worden de gemeente- en provinciewinnaars bekend gemaakt. De gemeentewinnaars worden op basis van de meeste stemmen vastgesteld. Je hebt minimaal 50 stemmen nodig om in aanmerking te kunnen komen voor de titel van gemeentewinnaar.

De jury kiest vervolgens per provincie uit de top 5 van gemeentewinnaars (op basis van het aantal stemmen) de provinciewinnaar. In deze fase gaat het om de opgegeven motivatie waarom jouw club ‘Club van het Jaar’ zou moeten worden. Het is dus heel belangrijk om de veerkracht van jouw club aan de hand van de ondernomen initiatieven goed te beschrijven bij de aanmelding. Dit vergroot de kans dat jouw club provinciewinnaar wordt en wellicht Club van het Jaar 2021.

Wildcard
    Dit jaar introduceren we een ‘wildcard’ voor een sport- én een cultuurclub. Deze clubs worden gekozen door de jury op basis van de opgegeven motivatie waarom zij de titel ‘Club van het Jaar’ verdienen. Hierbij kijken we naar de getoonde veerkracht en gave initiatieven die het afgelopen jaar ondernomen zijn. Het aantal verkregen stemmen is hierbij niet relevant. De wildcard-winnaars mogen zich vervolgens, net als de provinciewinnaars, online presenteren aan de jury in de week van 1 juni.

Online juryavond voor provinciewinnaars
    De provincie- en wildcardwinnaars pitchen in de week van 1 juni hun club online voor een vakjury bestaande uit professionals uit de sport- en cultuurwereld.

Award uitreiking landelijke winnaars sport en cultuur
    De vakjury beslist vervolgens welke sport- en cultuurclub zich in 2021 ‘Club van het Jaar’ mogen noemen. De winnaars worden tijdens een feestelijke Award uitreiking op woensdag 9 juni bekend gemaakt en krijgen de prijs uitgereikt.

Prijzen
    Naast de eervolle titel ‘Club van het Jaar’ en alle lokale, regionale en landelijke media-aandacht, ontvangen de landelijke winnaars een masterclass naar keuze van een expert en een professionele promovideo. Alle gemeente- en provinciewinnaars ontvangen een online embleem welke zij een jaarlang in hun communicatie mogen inzetten.

Erben Wennemars en Typhoon ambassadeurs van de verkiezing
    Erben en Typhoon dragen als ambassadeurs de sport- en cultuurwereld en de verkiezing Club van het Jaar een warm hart toe. Zij weten als geen ander hoe belangrijk een vereniging kan zijn om plezier in je sport of culturele activiteit te hebben. Dat dit de basis kan vormen voor levenslang plezier en wie weet voor een succesvolle carrière in sport of cultuur. De verkiezing Club van het Jaar is onderdeel van Rabo ClubSupport waar Erben voorzitter van is.